Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Natura e tempo sulla Terra

Oggetto:

Nature and Time on Earth

Oggetto:

Anno accademico 2016/2017

Codice dell'attività didattica
SVB0110
Docente
Edoardo Martinetto (Titolare del corso)
Corso di studi
Laurea Triennale in Scienze Naturali D.M. 270
Anno
3° anno
Periodo didattico
Primo semestre
Tipologia
A scelta dello studente
Crediti/Valenza
4
SSD dell'attività didattica
GEO/01 - paleontologia e paleoecologia
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Italiano
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Orale
Prerequisiti
Avere una spiccata curiosità verso la Natura, comprenderne la mutevolezza ed essere in grado di cogliere gli elementi che possono lasciare o aver lasciato delle testimonianze nel corso del tempo. Sapere come viene scandito il tempo geologico e che cosa sono i fossili. Saper leggere e interpretare brevi testi scientifici in lingua inglese: tutto l'insegnamento è basato su immagini con didascalie in inglese, commentate in italiano, e per questo può essere seguito anche da studenti stranieri.
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Integrare la conoscenza della Natura del presente con delle escursioni nella Natura del passato così come è documentata da rocce e da prodotti di antichi organismi (fossili). Lo studente viene virtualmente guidato attraverso siti geologici e giacimenti paleontologici significativi a livello mondiale in modo da acquisire una conoscenza dettagliata su alcuni paleoambienti e sulle forme di vita che li popolarono. Vengono forniti elementi utili ad interpretare determinate situazioni geologiche e associazioni di fossili come una testimonianza variamente filtrata e trasformata di antichi sistemi naturali.

 

EDUCATIONAL GOALS

Integrate knowledge of present-time Nature by "hiking" in the past and interpreting the signals locked in rocks and products of ancient organisms (fossils). The student is virtually guided through geological sites and significant paleontological deposits in the world in order to gain a detailed understanding of some palaeoenvironments and of their ancient organisms. Criteria are provided for interpreting certain geological situations and associations of fossils as variously filtered and transformed witnesses of  ancient natural systems.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

AI termine dell'insegnamento lo studente dovrà dimostrare di aver acquisito la capacità d'interpretare i sistemi naturali attuali attraverso una prospettiva di lungo termine di trasformazione dell’ambiente, in relazione sia a fattori abiotici, sia alla comparsa di organismi con nuove caratteristiche dovuta al processo evolutivo. Avrà inoltre acquisito la capacità di reperire rapidamente informazioni e aggiornamenti sugli studi che documentano la Natura del passato. Lo studente saprà sintetizzare e comunicare le nuove informazioni, non presentate nell’ambito del corso, che possano contribuire all'aggiornamento della propria percezione della trasformazione della Natura sulla Terra nel corso del tempo.

EXPECTED OUTCOMES

At the end of the teaching, students must demonstrate that they have acquired the ability to interpret existing natural systems through a perspective of long-term environmental change, both in relation to abiotic factors and in relation to the emergence of organisms with new characteristics due to evolutionary process. Students will also have acquired the ability to quickly find information and updates on the studies that document the Nature of the past. The student will know how to synthesize and communicate new information not presented as part of the course, which can contribute to the updating of one's perception of the transformation of Nature on Earth over time.

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Il corso comprende 32 ore di lezione frontale, nell'ambito delle quali sono anche compresi alcuni seminari tenuti da esperti di sistemi naturali del passato. Si consulteranno inoltre documenti, filmati e immagini utili disponibili su internet.

TEACHING MODE

The course includes 32 hours of lectures, cpmprising seminars taught by experts in natural systems of the past. Documents, movies and useful images available on the internet will be consulted during the lectures.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame consiste in una prova orale valutata con un voto complessivo espresso in 30esimi. La prova orale prevede 5 domande in cui s’intende valutare la comprensione degli elementi principali evidenziati durante le escursioni nella Natura del passato illustrate a lezione. Lo studente può anche richiedere, all'inizio della prova, di sostituire una domanda con la valutazione di una ricerca di approfondimento, svolta su argomenti pertinenti e presentata in una breve relazione stampata. 

METHOD OF VERIFICATION OF LEARNING

The exam consists of an oral test evaluated with an overall mark, up to 30 scores on 30. The oral test consists in 5 questions aimed at verifying the student's understanding of the main elements highlighted when "hiking" in the Nature of the past during lectures. The student may also require, at the start of the test, to replace a question with the evaluation of a research study, conducted on relevant topics and presented in a brief printed report.

Oggetto:

Attività di supporto

Nessuna

Oggetto:

Programma

Il programma è stato concordato con vari specialisti di tutto il mondo e verrà proposto senza grandi variazioni in diverse sedi straniere. Sono previsti seminari del dott. Emanuel Tschopp e del prof. Massimo Delfino. Si riporta la versione inglese:

Lecture Units

U1. The last million of unequal spring thaws. Quaternary, glaciations, causes of animal and plant extinctions, post-glacial migrations, formation of the modern biotopes.

U2. A slightly different modern Nature: the not-so-warm times of the early Pleistocene and Pliocene (5 to 0.8 million years).

U3. Triumph and fall of the wet, warmer and never-more-diverse temperate forests (Oligocene-Miocene-Pliocene, plant extinctions: 35 to 2.5 million years).

U4. Aridity, cooling and open vegetation trigger the evolution of plants and animals in the Cenozoic (latest Eocene, Oligocene-Miocene: 40 to 5 million years).

U5. Visiting the "PETM" greenhouse: environments, plants and animals of the Paleogene and their Neogene aftermaths (60 to 40 million years).

U6. When and why Nature gained Angiosperms.

U7. How many "pines" and “ferns” in the JurassicPark! (gymnosperm diversity in the Mesozoic: 250 to 70 million years).

U8-9. Visiting the Mesozoic greenhouse: terrestrial ecosystems, biomes and plants around the world. Major evolutionary transformations on the Mesozoic land (250 to 70 million years). Seminario del dott. Emanuel Tschopp.

U10. Nature in and around Tethys and other oceans (aspects of Mesozoic terrestrial and marine life and environments, with a bias on Triassic: 250 to 200 million years). 

U11. The P/T boundary: Nature's revolution (ca. 252 million years). Seminario del prof. Massimo Delfino.

U12. The Paleochill (high latitude environments of the Carboniferous-Permian and life therein: 320 to 250 million years).

U13. The coal farm (Late Paleozoic warm biomes and their inhabitants: 360 to 300 million years).

U14. Do not look deeper for seeds and trees (late Devonian-earliest Carboniferous, early trees, early forests, early seeds, animals: 380 to 340 million years).

U15. Origins of land plants (Siluro-Devonian terrestrialization: 450 to 380 million years)

U16. Cambrian and Precambrian Nature (3000 to 500 million years).

 

PROGRAM

The program has been agreed with various specialists from around the world and will be offered without major changes in several foreign locations.

Lecture Units:

U1. The last million of unequal spring thaws. Quaternary, glaciations, causes of animal and plant extinctions, post-glacial migrations, formation of the modern biotopes.

U2. A slightly different modern Nature: the not-so-warm times of the early Pleistocene and Pliocene (5 to 0.8 million years).

U3. Triumph and fall of the wet, warmer and never-more-diverse temperate forests (Oligocene-Miocene-Pliocene plant extinctions: 35 to 2.5 million years).

U4. Aridity, cooling and open vegetation trigger the evolution of plants and animals in the Cenozoic (latest Eocene, Oligocene-Miocene: 40 to 5 million years).

U5. Visiting the "PETM" greenhouse: environments, plants and animals of the Paleogene and Neogene Their aftermaths (60 to 40 million years).

U6. When and why Nature Gained Angiosperms.

U7. How many "pines" and "ferns" in the Jurassic Park! (Gymnosperm diversity in the Mesozoic: 250 to 70 million years).

U8-9. Visiting the Mesozoic greenhouse: terrestrial ecosystems, biomes and plants around the world. Major evolutionary transformations on the land Mesozoic (250 to 70 million years).

U10. Nature in and around Tethys and other oceans (aspects of Mesozoic terrestrial and marine life and environments, with a bias on Triassic: 250 to 200 million years).

U11. The P / T boundary: Nature's revolution (ca. 252 million years).

U12. The Paleochill (high latitude environments of the Carboniferous-Permian and life therein: 320 to 250 million years).

U13. The coal farm (Late Paleozoic warm biomes and Their Inhabitants: 360 to 300 million years).

U14. Do not look deeper for seeds and trees (Late Devonian-earliest Carboniferous, early trees, forests early, early seeds, animals: 380 to 340 million years).

U15. Origins of land plants (Siluro-Devonian terrestrialization: 450 to 380 million years)

U16. Cambrian and Precambrian Nature (3000 to 500 million years).

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

I testi utili sono numerosissimi ma nessuno di essi tratta sinteticamente gli argomenti dell'insegnamento.

RECOMMENDED BOOKS AND READING

The useful texts are numerous, but none of them is a good summary of the treated topics.



Oggetto:

Orario lezioni

Oggetto:

Note

Prerequisites in English

Have a strong curiosity towards Nature, understand its changing and be able to grasp the elements that can leave or have left evidence over time. Knowing the geological time scale and what are the fossils. Knowing how to read and interpret short scientific texts in English: all the teaching is based on slides with captions in English, commented in Italian, and therefore can also be followed by foreign students.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oggetto:
Ultimo aggiornamento: 03/11/2016 12:34
Non cliccare qui!